5.12.2014

Deadline-tuskaa ja flunssailua

Viikko väitökseen...

Tämä viikko on ollut vähän kenkku. Syynä on pääasiassa flunssa, jonka tietenkin manasin itselleni viime viikon torstain rope-illassa, jossa tokaisin aikovani sairastaa vasta väitöksen jälkeen. HAH. Seuraavana aamuna kurkussa asui pieni äkäinen Cthulhu, jolla oli taatusti naamallaan ähäkutti-ilme. No, kaiken niistämisen ja yskimisen keskellä olen tullut siihen tulokseen, että parempi nyt kuin ensi viikolla. Eipä siinä oikein voi muuta sanoa, kun tuntuu, että flunssa-aalto on iskenyt vähän joka puolelle.

Deadline-tuskaa aiheuttivat aikuiset ihmiset. Kyllähän minä ymmärrän, että opiskelijoilla on muutakin elämää kuin minun pitämäni kurssit ja olen kovin kiitollinen niille henkilöille, jotka oikeasti mailasivat minulle kertoakseen, että heidän kurssiesseensä viivästyvät. Mutta liiallinen viivästyminen tarkoittaa sitä, etten välttämättä ehdi korjata heidän esseitään ensi viikon palautuskertaa varten ja sitten onkin jo sellainen ajankohta, ettei päähän muuta mahdukaan kuin VÄITÖS sitä ja tätä. Ja olen tehnyt myös itselleni pyhän lupauksen, että viikolla 51 jään lomalle. Ainut työpäiväni on maanantai, jolloin on sanataideopetuksen viimeinen opettajankokous. Ja silloin en ole korjaamassa mitään esseitä enää. Piste.

Toinen deadline-tuska oli keskiviikkona, jolloin odotin viimeisiä karonkka-ilmoittautumisia. En ymmärrä, miksi ilmoittautuminen on niin vaikeaa, kun selkeästi olen merkannut päivän ja toivomuksen, että ilmoittaisitte samalla allergianne ja erityisruokavalionne. Se kenties viittaa siihen, että a) tarjolla on ruokaa (kuten myöhemmin kirjeessä totesin) ja b) tarvitsen kenties oikean ilmoittautumismäärän, jonka ilmoittaa ravintolan keittiöön.
Huoh. Ikävää soitella ja viestitellä ihmisten perään ja vaivata tällaisella asialla, kun voisi tehdä jotain oikeasti järkevääkin. 

Tähän liittyy muuten kysymys, jota olen jo saanut kuulla tällä viikolla suhteellisen usein, mutta jota kuulen varmaan ensi viikolla vielä enemmän. "Joko, Katja, jännittää väitöstilaisuus?"
Ja minä aina vastaan: "Väitöstilaisuusko? Bffft. Mutta KARONKKA, se on ihan toinen juttu..."

Keskisuomalaisen väitösilmoitus maanantaina 1.12.
Viimeisten opetusasioiden lisäksi olen tällä viikolla kirjoittanut vastauksia entisen kotikuntani paikallislehden Pogostan Sanomien päätoimittajalle. Lehtijuttu ilmestynee 15.12. ja yritän saada senkin tänne. Sain myös haastattelupyynnön Jyväskylän yliopiston verkkolehteen Tiedonjyvään. Sen haastattelu lienee ensi viikon puolen välin hujakoilla.
Ylen uutistoimitus tulee myös *gasp* kuvaamaan minua maanantaina. Vaatekriisin paikka siis.

Tällainen ilmestyi myös tällä viikolla! Marleena Mustolan toimittama, lastenkirjallisuutta käsittelevä vertaisarvioitu artikkelikokoelma Lastenkirja. Nyt. SKS:n julkaisemasta teoksesta löytyy myös minun artikkelini "Aku Ankka ja lapsille sopivan sankarin malli. Don Rosan 'Vahva-Jussin paluu' supersankarisarjakuvien parodiana". Jos tämä kerrassaan mahtava kirja kiinnostaa, sitä saa tilattua täältä. Tästä olen ollut erittäin innoissani tällä viikolla - kyseessä on kuitenkin tutkijanurani ensimmäinen vertaisarvioitu julkaisu. Ja katsokaa nyt tuota kantta: siinä on pöllö!

Toinen hurraamisen aihe on väitöskirjani, joka on verkossa! PDF:n voi ladata itselleen luettavaksi suoraan yliopiston nettisivuilta. (Pahoittelen, siellä on ainakin kaksi kirjoitusvirhettä.) Laitoin linkin tuohon sivupalkkiin verkkojulkaisujen alle. Lisäsin myös nämä molemmat julkaisut erikseen tuonne Julkaisut-sivulle.
Väitöskirja konkreettisessa muodossaan tuli painosta tänään ja ehdin juuri lähteä bussilla yliopistolta kotiin, kun sain puhelun, että täällä ne nyt ovat. Haen ne hetimiten maanantaina ja toimitan omat kappaleet ohjaajilleni sekä tietenkin vastaväittäjälleni perjantaina varten. (Joko nyt jännittäisi? Ei, ei oikeastaan.)

Viikon päässä olevaan tulikokeeseen olen valmistautunut täydentämällä lektiota (ei vieläkään tarpeeksi hyvä) ja käymällä ostoksilla. Nykyisin on tullut tavaksi, että väittelijä antaa jotain pientä lahjaksi niin vastaväittäjilleen kuin ohjaajilleenkin. Ei mitään kallista - ei sillä, että olisi varaakaan tällä hetkellä. Sellaisia pieniä, kivoja ja liittyviä juttuja kävin tänään etsiskelemässä ja olen nyt varsin tyytyväinen löytöihini. Yksi stressattava asia vähemmän.

Tavoitteenani on nyt seuraavan viikon ajan päivittää jotain joka päivä. Ajatuksia, järjestelyjä, erityisesti kuvia siitä, mitä nämä väitökseen valmistautumisen viimeiset hetket pitävät sisällään. (Väitöstilaisuus-tapahtumaan Facebookiin on muuten ilmoittautunut jo 75 henkilöä - kannattaa siis olla ajoissa paikalla, koska saliin mahtuu vajaa 100!) Laitan esimerkiksi tänne väitöstilaisuuden kaavan, jotta kenenkään ei tarvitse stressata, että miten sinne pukeudutaan, miten siellä ollaan ja missä vaiheessa seistään ja saiko taputtaa vai ei.

P.S. Minulla on Viralliset Väitöskengät! Minullahan on myös jo Viralliset Väitöskorvikset, mutta ne pysyvät salaisuutena h-hetkeen asti...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti